Rajdy 1:10 - SUCHACZ - WIOSKA KAPERSKA

Idź do spisu treści

Menu główne:

Rajdy 1:10

Rajdy RC

Gotowy? Gotowy! 3..2..1.. START. Długa prosta, nawrót w prawo, dohamowanie, zakręt w poślizgu, szykana, wjazd na szuter... Walka z czasem, ułamki sekund. Chmury kurzu, nic nie widać, zakręty w pełnym poślizgu, (o rzesz ty, źle dobrałem opony), długa prosta, nie mieszczę się w nawrót, zaczepiam tyłem. ŁUP. Auto się toczy dalej. Jedziemy? Jedziemy, tylko koło zostało... jeszcze trochę wysiłku i jest wreszcie meta! Dojechałem na 3ch kołach, udało się! Na szczęście to już koniec etapu, więc szybka wymiana zwrotnicy i w drogę na kolejny Odcinek Specjalny... Mam stratę, ale powinienem ją nadrobić do końca rajdu. Generalkę muszę tym razem odpuścić, ale ciągle mam szanse na namieszanie w klasie.

Rajdy modeli zdalnie sterowanych
Rajdy samochodowe – dla wielu najbardziej pokazowy i dynamiczny sport samochodowy. Do całkiem niedawna dostępny tylko dla nielicznych. Duże samochody, duże prędkości, dużo emocje.
Dzięki grupce pasjonatów modelarstwa udało się zminiaturyzować samochody i Odcinki Specjalne w skali 1:10. Na szczęście duże prędkości, adrenalina i duże emocje pozostały bez zmian.
Rajdy modeli RC w Polsce są bardzo młodą dziedziną, miały swój początek w Toruniu. W tej chwili działają dwa prężne ośrodki rajdowe RC w Polsce: w Warszawie oraz w Toruniu. Jest też trzeci ośrodek rajdowy (który się dopiero rozpędza) w Krakowie. W dalszej części artykułu opisane są rajdy Rajdowej Ligii Mazowsza (RLM). Rajdy w innych ośrodkach przebiegają bardzo podobnie.
Ideą rajdów RC jest maksymalne odwzorowanie prawdziwych rajdów, tyle, że w skali 1:10.  Istnieją kompletne i szczegółowe przepisy oparte na przepisach FIA. Zawodnicy jeżdżą na czas, zwycięża najkrótszy sumaryczny czas przejazdu wszystkich Odcinków Specjalnych. Zawodnicy jeżdżą w różnych klasach, w zależności od posiadanego auta.
Auta rajdowe w RLM to elektryczne auta zdalnie sterowanie w skali 1:10, różnych producentów (Tamiya, HPI, Losi, Asso, Carson, Kyosho, inne). Najczęściej są napędzane na 4 koła, wyposażone w niezależne zawieszenie i inne modyfikacje. Najbardziej zaawansowane z nich mają sprzęgła poślizgowe, napęd przenoszony paskami zębatymi, olejowe, gwintowane amortyzatory, regulowane dyferencjały, pełną regulację geometrii i inne ‘bajery’. Są to już wtedy auta w pełni profesjonalne, które są przystosowywane do warunków rajdowych przez samych zawodników. Większość aut ‘z półki’ nie nadaje się do trudnych warunków rajdowych bezpośrednio po wyjęciu z pudełka, trzeba je dodatkowo zabezpieczyć i przygotować, co wymaga odrobiny pomysłowości i wprawy. Nie jest to jednak nadmiernie trudne, a daje dużo satysfakcji.
Rajdowa Liga Mazowsza to w sezonie 2009 aż dziesięć rajdów, organizowane będą średnio co miesiąc, z przerwą wakacyjną. Trasy rajdu są wyznaczane przez organizatorów przed imprezą. W całym sezonie są bardzo różnorodne warunki: rajdy asfaltowe, szutrowe, a nawet nocny! Jeździmy od lutego do grudnia, w zmiennych warunkach pogodowych.
Pojedynczy Rajd RLM składa się najczęściej z 3ch etapów, każdy z etapów zwykle ma 2-3 Odcinki Specjalne, na których są toczone zmagania czasowe. Często koniec rajdu jest zwieńczony dodatkowo bardzo pokazowym odcinkiem równoległym, gdzie zawodnicy jeżdżą parami po tej samej trasie, co jeszcze dodatkowo powiększa emocje. Trasy przecinają się za pomocą mostka, więc zawodnicy nie zderzają się ;-)
Zawodnicy rajdowi modeli zdalnie sterowanych ścigają się w 3ch klasach:
N – jest to podstawowa klasa z najwolnieszym silnikiem (w Toruniu tylko do 12lat)
S1600 - podstawowa klasa w Toruniu dla zawodników powyżej 12 lat - można w niej startować przez dwa sezony
S2000 – klasa średnia, w której dozwolone są prawie wszystkie modyfikacje (ma ograniczenia związane z napędem – silnik i akumulator)
WRC – klasa, w której praktycznie nie ma ograniczeń, dopuszczone są dowolne modyfikacje mechaniczne oraz dowolny silnik. Jedyne ograniczenie to zasilanie silnika.
Uwaga praktyczna:  mocniejszy silnik i ‘szybsze’ auto wcale nie oznacza lepszych wyników. Mocniejsze auto wymaga znacznie większych umiejętności, w przypadku ich braku jest często wolniejsze od czysto jadącego auta z ‘niższej’ klasy.
Rajd rozpoczyna się od zgłoszenia przez stronę internetową i rejestracji w biurze zawodów w dniu rajdu. W trakcie rejestracji następuje kontrola techniczna auta. Główny sędzia techniczny sprawdza zgodność auta z deklaracją klasy i sprawność auta, czy może być dopuszczone do rajdu.
Po dopuszczeniu przez sędziego auta i zawodnika do startu, sędzia wydaje zawodnikowi naklejki organizatora oraz Kartę Drogową. Numery startowe zależą od miejsca zawodnika w klasyfikacji generalnej i od kolejności zgłoszenia na rajd. Zawodnik okleja swoje auto naklejkami, na których są: numery startowe, nazwa rajdu, reklamy sponsorów. Oklejenie auta odbywa się tak samo jak w ‘dużych’ rajdach. Auta źle oklejone mogą zostać niedopuszczone do startu! Karty Drogowe są wykorzystywane przez sędziów w czasie rajdu do wpisywania czasów przejazdu wszystkich odcinków.
Auta zawodników trafiają do zamkniętego parku maszyn. Od tej pory mogą go opuścić tylko aby wystartować na odcinku specjalnym. Wszelkie naprawy / zmiany w aucie są od tego momentu zabronione. Czas na naprawy jest wyznaczany przez skład sędziowski tylko w przerwach pomiędzy etapami rajdu.
Po przejściu kontroli i oklejeniu aut przez wszystkich zawodników odbywa się zapoznanie z Odcinkami Specjalnymi pierwszego etapu. Sędziowie pokazują przebieg tras i odpowiadają na pytania zawodników. Auta pozostają cały czas w parku maszyn.
Po zapoznaniu się z odcinkami danego etapu zawodnicy szykują swoje auta na start w kolejności ogłoszonej przed etapem przez sędziów. Na początku jest to zwykle kolejność startowa, pod koniec rajdu najczęściej zawodnicy startują od najsłabszego do najlepszego po to, aby dodać zmaganiom dodatkowego smaczku. Emocje trwają wtedy do ostatniego  zawodnika (czyli najlepszego).
Zawodnicy stosują się do poleceń sędziego, który ich ustawia, startuje i mierzy czas. Jeśli trzeba to stosuje kary (za błędy w przejeździe). Zawodnicy sterują autami z podestu, w tym czasie inni zawodnicy serwisują Odcinek, aby pomóc w razie potrzeby osobie, która właśnie jedzie. Wchodzi tu w grę najczęściej postawienie auta z powrotem na trasę po wypadnięciu.  W miarę potrzeb sędzia podpowiada zawodnikowi przebieg trasy, występując w roli ‘pilota’.
Po zakończeniu odcinka sędzia wpisuje zawodnikowi do Karty Drogowej zmierzony czas oraz ewentualne kary, a zawodnik idzie od razu na kolejny odcinek specjalny. Po zakończeniu jazdy w całym etapie zawodnik wstawia auto z powrotem do Parku Maszyn i wraca serwisować kolegów.
Po zakończeniu przejazdu przez wszystkich zawodników sędziowe otwierają Park Maszyn i informują zawodników ile mają oni czasu na zmiany/serwisowanie ich modeli.
Po zakończeniu przerwy rusza kolejny etap. W czasie jednej z przerw organizatorzy RLM zapewniają posiłek w celu zregenerowania sił rajdowców. Jeśli jest to ostatni etap, to sędziowie ustalają nową kolejność startową, wynikającą z wyników rajdu do tej pory. Ostatni etap jest jechany od zawodnika najwolniejszego do najszybszego.
Po zakończeniu rajdu zawodnicy pomagają organizatorom ‘pozbierać’ odcinki i następuje ogłoszenie wyników i rozdanie nagród od naszych sponsorów: firmy ATA, RcWróblik oraz RCShop.
Z wyników rajdu określana jest punktacja w klasyfikacji generalnej i poszczególnych klasach. Punktacja ta sumuje się przez cały sezon, pozwalając na koniec sezonu wyłonić Mistrza!
Mimo, że wszystkie te szczegóły brzmią naraz w miarę skomplikowanie, to w rzeczywistości sprowadza się to do olbrzymiej zabawy w gronie przyjaciół. W RLM startuje parę team’ów rodzinnych (ojciec – syn) i bardzo wiele grup kumpli i znajomych. Atmosfera Rajdów jest bardzo rodzinna i przyjazna. Środowiska rajdowe z Polski są dobrze zintegrowane i odwiedzają się wzajemnie na swoich rajdach. Mamy dobre wsparcie od naszych sponsorów, co bardzo istotnie podnosi jakość współzawodnictwa i motywację startujących...
Zapraszamy wszystkich serdecznie na rajdy w Warszawie, Toruniu oraz Krakowie. Gwarantujemy świetną zabawę, super atmosferę i mnóstwo przydatnych rad od doświadczonych kolegów. Absolutnie zachęcamy do startów wszystkich początkujących, my też kiedyś zaczynaliśmy...

Artur Powałka
Los Desperados
Mistrz Rajdowej Ligii Mazowsza ‘08
Mistrz Rajdowych Mistrzostw Torunia ‘08

tekst za zgoda autora z http://rajdyrc.pl

 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego